واحد بایگانی پزشکی

                                                    
  واحد بایگانی پزشکی   
 
بایگانی پزشکی واحدی است که امر سازمان‌دهی، ذخیره­سازی و بازیابی اطلاعات بهداشتی و درمانی را انجام می­دهد. مجموعه­ای از اطلاعات ذخیره‌شده بر اساس نوع سند و مدارک ویژه برای مدت‌زمان معین به همراه نام، شماره برای شناسایی و بازیابی آن‌ها می­باشد.
پرونده­های پزشکی نقش حیاتی در سیستم مراقبت­های بهداشتی و درمانی ایفا می­کنند. بایگانی صحیح اطلاعات مربوط به بیماران تنها شیوه­ای است که به‌وسیله آن، یک مرکز خدمات بهداشتی و درمانی می­تواند به شکلی کارآمد به اطلاعاتی که برای مراقبت بیمار ضروری است، دست یابد. احتمال بروز دعاوی قانونی ایجاب می­کند که هر مرکز مراقبت بهداشتی و درمانی یک سیسم کارآمد داشته باشد و افراد متخصص امر بایگانی و بازیابی را انجام دهند.
اهداف ویژه بایگانی پزشکی:
  1. مرتب نمودن اوراق پرونده­های پزشکی به ترتیب شماره استاندارد.
  2. کنترل شماره پرونده­های داده‌شده به بیماران از واحد پذیرش.
  3. نظارت و کنترل بر ورود و خروج پرونده­ها.
  4. پیگیری و کنترل تعداد پرونده­های تشکیل‌شده با تعداد پرونده­های تحویلی از واحد ترخیص.
  5. مشخص شدن وضعیت پرونده در هر مرحله از چرخه سیر پرونده.
  6. امحاء پرونده­ها منطبق با مدت‌زمان قانونی و خلاصه­برداری از پرونده­ها.
  7. کنترل کمی و کیفی پرونده­ها و ممانعت از نقص مستندسازی پرونده­ها.
     
              

    بايگاني پزشكي :

  • پرونده‌هاي پزشكي از واحد ترخيص تحویل گرفته می‌شوند و تاريخ ورود آنها در دفتر بايگاني ثبت می شوند.پرونده‌ها در پوشه قرارگرفته و شماره‌گذاری می‌شوند؛رنگ پوشه‌ها با توجه به رقم سوم از سمت راست انتخاب می‌گردد.
  •  اوراق پرونده مطابق استاندارد به ترتيب شماره‌های موجود در برگ‌ها تنظیم‌شده و مشخصات پرونده روي پوشه ثبت می‌گردند. پرونده به واحد كدگذاري تحويل داده‌شده و بعد از کدگذاری دستی کد در برنامه HIS ثبت می‌گردد.سپس از نظر نواقصات پرونده بازبيني و کنترل‌شده، در صورت ناقص بودن به واحدها جهت رفع نقص پرونده اطلاع داده می‌شود.مسئولین بایگانی هنگام خارج کردن پرونده‌ها از قفسه کارت جایگزین به‌جای آن‌ها قرار می‌دهند.
  •  بعد از خروج پرونده مورد نظر به عنوان پرونده درخواست شده در سیستم ثبت می‌شود، این کار باعث ساده شدن پیگیری‌های بعدی جهت برگرداندن پرونده می‌گردد. پاسخ به مكاتبات و نامه هاي رسيده و واگذاري اطلاعات مطابق بخشنامه و پاسخ به درخواست پرونده از بايگاني به واحدهاي مختلف و يا پژوهشگران از وظایف این بخش می‌باشد. كنترل نهايي پرونده از نظر كمي و كيفي و بايگاني پرونده در قفسه مربوطه (با استفاده از شماره وسط) توسط این بخش انجام می‌گیرد. مدت زمان نگهداري قانوني پرونده مطابق با بخشنامه‌های موجود و اقدام به امحا پرونده‌ها و تهيه خلاصه پرونده (برگ پذيرش و خلاصه ترخيص ،برگ خلاصه پرونده ، برگ بيهوشي ، برگ گزارش عمل جراحي ، برگ دستورات پزشك )، جدا نمودن اوراق قابل امحاء از اوراقي كه بايد نگهداري شوند، انجام می‌گیرد.