سلامت بیمار 1

سلامت
آموزش از موضوعاتی است که همیشه مورد توجه بشر بوده است ، انسان در هر موقعیتی درصدد است تا با فراگیری دانش و مهارت های جدید بتواند در شرایط مختلف نیازهای خود را برآورده سازد ، هر موقعیتی که تجربه می کند نیازهای جدیدی را در مقابل خود می بیند و چه بسا یادگیری مهارتهای خاص حیات او را تضمین نماید. از دست دادن سلامتی و احیانا بستری شدن در بیمارستان یکی از موقعیت هایی است که نیاز به یادگیری را دوچندان می کند. به عبارت دیگر بیماری فرصتی برای یادگیری را فراهم می کند و در همین راستا مفهوم آموزش به بیمار در هنگام بیماری و بستری شدن در بیمارستان شکل گرفته است.       
آموزش به بیمار یکی از ابعاد مهم مراقبت های پرستاری و از نقش های کلیدی  پرستاران در ارائه خدمات بهداشتی درمانی به شمار می رود. مطالعات نشان داده است که پرستاران نقش ارزنده ای در آموزش به بیماران دارند . این بخش جز مهمی ازوظایف مستقل آنان محسوب می شود . زیرا پرستاران دسترسی بیشتری به بیمار و خانواده وی دارند و زمان بسیاری را صرف مراقبت از بیمار می کنند و در نتیجه فرصت های مکرری برای آموزش فراهم می شود. 
پرستار در نقش آموزش دهنده به بیمار و خانواده وی کمک می کند تا توانایی آنان در مراقبت از خود افزایش و در نتیجه سلامتی ارتقاء یافته و از بیماری ها پیشگیری شود. عوامل متعددی ضرورت آموزش را نمایان می سازد که یکی از مهم ترین آنها اهمیت سلامتی نسبت به درمان در قرن کنونی است ، بنابراین افراد نیازمند کسب دانش و تغییر نگرش در زمینه سلامتی هستتند.
اقامت کوتاه تر در بیمارستان ، خروج زودتر از تخت ، آمادگی برای گذراندن دوره نقاهت در منزل ، افزایش بیماری های مزمن ، افزایش ناتوانی و معلولیت ها از عواملی هستند که نقش آموزش را مهم می سازند.  
 اثرات ارزنده و مفید آموزش به بیمار بارها در تحقیقات مختلف تایید شده است از آنجایی که حفظ و ارتقاء سلامتی از اولویت های سیستم های بهداشتی در جهان محسوب می شود آموزش به بیمار و افزایش توانایی افراد در مراقبت از خود کلید اصلی رسیدن  به این منظور است . آموزش به بیمار باعث افزایش رضایت  مددجو ، بهبود کیفیت زندگی ، اطمینان از تداوم مراقبت ها ، کاهش اضطراب بیمار ،  کاهش بروز عوارض  بیماری و افز ایش شرکت  در برنامه های مراقبت بهداشتی و افزایش استتقلال   مددجو در انجام فعالیت های روزانه می شود.

در این راستا اهم وظایف واحد آموزش بیمار در مرکز آموزشی درمانی علوی تبریز به شرح ذیل می باشد:
 
1-انجام نیازسنجی و تعیین اولویت های آموزش به بیمار متناسب با هر گروه از بیماری که نیازمند آموزش های خودمراقبتی هستند.
2-تدوین طرح درسی و برنامه ریزی بر اساس نیازسنجی آموزشی: آموزش های مربوط به سیر بیماری، نکات تشخیصی درمانی، پیشگیری از بیماری، پیشگیری و کنترل عوارض، نحوه مراقبت از بیمار، روش های خودمدیریتی و خودمراقبتی در سلامت و بیماری، بازگشت به فعالت های روزمره، سازگاری و تطابق با بیماری،  نوتوانی و توانبخشی، مراقبت های دارویی، حفظ ایمنی بیمارو محافظت از مخاطرات را در برنامه های آموزش مدون طراحی و تدوین نماید.
3-تهیه مطالب و رسانه های آموزشی و کمک آموزشی شامل کتاب، جزوات، پمفلت و پوسترهای بهداشتی، فایل های صوتی و نظایر آن.
4-شناسایی و معرفی منابع و امکانات موجود و جدید و مدرن و تجهیزات و تسهیلات آموزش به روز
5-برگزاری انواع جلسات آموزشی انفرادی و گروهی از جمله آموزش چهره به چهره، جلسات مشاوره و پیگیری بیماران، بحث و آموزش های گروهی، کنفرانس، میزگرد، سمپوزیوم.
6-تدوین برنامه عملیاتی واحد به صورت سالیانه
7-تهیه و تنظیم برنامه های اجرایی به صورت ماهیانه
8- تهیه ابزار مناسب جهت ارزیابی عملکرد و فعالیت های آموزش سلامت
9-حضور فعال در کمیته آموزش به بیمار به عنوان دبیر کمیته
10-گزارش پیشرفت برنامه به مقام مافوق در کمیته دانشگاهی
11- ارائه پیشنهاد بودجه به مدیریت پرستاری
12-تهیه و گزارش عملکرد مطابق با برنامه
13-شرکت در برنامه های مرتبط با آموزش به بیمار با همامنگی مدیر پرستاری
14-ثبت و گزارش کلی فعالیت ها و نتایج حاصله به مدیر خدمات پرستاری
15- همکاری و هماهنگی با سوپروایزر بالینی، کنترل عفونت و آموزشی در امر آموزش
 
  • تعداد بازدید : 23