معرفی واحد مدیریت اطلاعات سلامت

      
   
           

                 
   معرفی واحد مدیریت اطلاعات سلامت(مدارک پزشکی)


اطلاعات در سیستم سلامت حیاتی بوده و مدارک پزشکی، به شکل دستی یا ماشینی دربرگیرنده اطلاعات پزشکی است. پزشکان، پرستاران و سایر دست‌اندرکاران مراقبت‌های بهداشتی و درمانی برای درمان بیمار به اطلاعات پزشکی احتیاج دارند. مدارک پزشکی به‌عنوان حلقه اتصال بین دست‌اندرکاران مراقبت به کار می‌رود. همچنین مستندات مدارک پزشکی جهت حفظ حقوق قانونی بیمار، مراقبت‌کنندگان سلامت و مراکز درمانی مورداستفاده قرار می‌گیرد. از کاربردهای دیگر مدارک پزشکی، فراهم آوردن تسهیلات برای تحقیقات پزشکی، آموزش، مطالعات بهداشتی عمومی و بازبینی کیفی می‌باشد.
درواقع مدارک پزشکی به‌عنوان محک ذی‌قیمتی از فعالیت‌های گروه بهداشتی و پزشکی و شاخص فعالیت کادر بیمارستان، والاترین و باارزش‌ترین اهرم برنامه‌ریزی و تصمیم‌گیری‌های مدیریتی در رده‌های بهداشتی، اقتصادی، آموزشی و پژوهشی است. مدارک پزشکی مهم‌ترین ابزار ذخیره و بازیابی اطلاعات و آنالیز مراقبت‌های بهداشتی و درمانی است و بیانگر کلیه اطلاعات مربوط به تاریخچه بهداشتی بیمار، بیماری‌ها، مخاطرات بهداشتی، تشخیص‌ها، معاینات، روش‌های درمانی و پیگیری‌های لازم می‌باشد و در عصر فناوری اطلاعات و اطلاع‌رسانی به‌عنوان مهم‌ترین و واقعی‌ترین منبع اطلاع‌رسانی پزشکی و بهداشتی است زیرا مبتنی بر واقعیات پزشکی است و به‌عنوان ابزار ارزیابی اقدامات درمانی، کنترل فعالیت پزشکان و پیراپزشکان، کمک به فرآیند درمان جهت افزایش کیفیت خدمات و کاهش هزینه‌ها و برای احقاق حقوق بیمار، پزشک، پیراپزشک و بیمارستان در محافل قضایی و حقوقی بوده و از آن به‌عنوان سند رسمی استفاده می‌گردد.
 


اهداف:
  • تهیه مستندات از جریان بیماری و درمان بیمار
  • برنامه‌ریزی برای ادامه مراقبت از بیمار
  • وسیله‌ای برای ارتباط بین پزشکان وسایرکارکنان سهیم در مراقبت بیمار
  • مبنای مطالعه، بررسی و ارزیابی فعالیت‌های درمانی
  • حامی قانونی از بیمار، بیمارستان و کارکنان
  • تأمین منبعی برای آموزش و پژوهش‌های پزشکی و پیراپزشکی
  • جهت تهیه اسناد مالی برای استفاده در هزینه‌های درمانی
اهمیت:
بخش مدارک پزشکی این مرکز باهدف ارائه خدمات به بیماران، پزشکان، مدیران ارشد مرکز و ارائه خدمات آموزشی
و پژوهشی و حفظ مطلوب کیفیت خدمات درمانی و بهداشتی و حقوق بیماران و رعایت استانداردها با اهداف اختصاصی
زیر از مهم‌ترین بخشه‌ای بیمارستانی به شمار می‌آید:
  1. ایجاد یک سیستم کارآمد برای نگهداری پرونده کامل بیمار به ازای تمام مراجعات بستری و سرپایی و اورژانسی
  2. گردآوری و جمع‌بندی آمار عملیات تشخیصی و درمانی انجام‌شده و ترسیم نمودارهای مربوطه
  3. پاسخگویی به مکاتبات قانونی به‌منظور کمک به مراجع قانونی در احقاق حق متقاضیان
  4. کمک به امر تصمیم‌گیری‌های مدیریتی از قبیل توسعه امکانات و تجهیزات و جذب کارکنان و غیره با استفاده از آمارها
 
خط‌مشی كلي واحد مديريت اطلاعات سلامت
 خط‌مشی كلي واحد مديريت اطلاعات سلامت منطبق با استانداردهای اعتباربخشی و در راستاي اهداف كلان بيمارستان بوده
كه عبارت از مديريت علمي اطلاعات مراقبتي بيماران است كه در 5 مورد ذيل بايد عملياتي گردد.
 
  1. ذخيره و بازيابي اطلاعات مراقبتي بيماران به‌صورت مكانيزه جهت اهداف درماني, آموزشي, پژوهشي, حقوقي و قضائي
  2. محاسبه و تجزیه‌وتحلیل شاخص‌های بهداشتي درماني و ارتقا عملكرد بيمارستان به لحاظ كمي و كيفي
  3. تلاش در جهت ارتقاي رضایت‌مندی بيماران از طريق برخورد مناسب و احترام‌آمیز با مراجعين و نيز تلاش در جهت راه‌های كوتاه كردن زمان پذيرش بيماران و سرعت و دقت همراه باکیفیت انجام پذيرش بيماران
  4. اجراي فرآيند مراقبت از پرونده‌های بيماران و خلاصه‌برداری و امحا در زمان مقرر و مطابق قوانين سازمان اسناد ملي
  5. کد دهی تشخيص و اقدام‌های جراحي بر اساس کتاب‌های ICD-10 و ثبت آمار و مديريت داده‌ها در استفاده از آن‌ها براي موارد تصمیم‌گیری‌های كلان مديريتي و تحقيقات و پژوهش‌های لازم