کمیته اخلاق بالینی



      اعضای کمیته اخلاق بالینی بیمارستان
     آیین نامه ها،دستورالعمل هاوراهنمایی های اخلاق بالینی
     جدول زمانی تشکیل کمیته اخلاق بالینی بیمارستانی 
     عملکرد کمیته اخلاق بالینی بیمارستان
     دوره ها ،آموزش ، پژوهش وتحقیقات
     

آئیین نامه ها، بخشنامه ها، مطالب آموزشی کمیته اخلاق بالینی

  • کتاب احکام پزشکی
  • کتاب پرسمان احکام 
  • کتاب سبک زندگی براساس آموزه های قرآنی
  • کتابچه اخلاق حرفه ای سازمان نظام پزشکی
  • مکاتبه پوشش حرفه ای در مراکز درمانی اسفند
  • نحوه رسمیت یافتن کمیته:
    اعضای کمیتۀ اخلاق بیمارستانی باید شخصاً در جلسات حضور یابند. حضور رئیس یا دبیر کمیته برای رسمیت یافتن جلسه ضروری است.
    حدنصاب لازم برای تشکیل و رسمیت یافتن جلسات ، نصف بعلاوه یک کل اعضا می باشد.حد نصاب رای گیری 3  نفر حاضرمی باشد.
    نحوه مستند سازی سوابق جلسات کمیته(حداقل های مورد انتظار در فرم صورتجلسه های کمیته ها):
    صورتجلسات توسط دبیر کمیته درفرم صورتجلسه که حداقل شامل قسمت هایی جهت ثبت تاریخ ، ساعت ،دستور کار جلسه ، افراد حاضر و غایب، نتایج پیگیری مصوبات جلسات قبلی ، شرح مصوبات و اقدامات،مباحث مطرح شده، مسئول اجرا و پیگیری مصوبات ، مهلت زمان اجرای مصوبات میباشد تنظیم و به امضاء اعضای حاضر در جلسه رسیده و یک نسخه صورتجلسه امضا شده توسط دفتر بهبود کیفیت نگهداری میشود.
    کمیته اخلاق بیمارستانی باید هر  سه ماه صورت جلسات کمیته را به معاونت درمان  ارسال نماید.
    نحوه پیگیری مصوبات:
    مصوبات هر کمیته توسط دبیر آن پیگیری می گردد.
    نحوه ارزیابی عملکرد کمیته:
    کلیه مصوبات توسط دبیر کمیته در فرم صورتجلسه و در جدولی که به همین منظور طراحی شده و شامل قسمت هایی جهت ثبت مصوبات - وضعیت اجرایی شدن مصوبه - علل عدم تحقق مصوبه می باشد ثبت و جریان اجرایی شدن آنها پیگیری میگرددو به دفتر بهبود کیفیت  تحویل داده میشود.
    شرح وظایف و اختیارات کمیته اخلاق :
    •           هماهنگی و پیگیری اجرای استانداردهای حقوق گیرنده خدمت و رعایت اخلاق حرفه ای (شامل تمامی گروه های پزشکی و پیراپزشکی و کارکنان بالینی)
    •           آموزش مباحث مربوط به حقوق گیرندگان خدمت و اخلاق پزشکی به تمام گروه های پزشکی و پیراپزشکی و کارکنان بالینی بیمارستان (شامل آموزشهای مفهومی و کاربردی در زمینه رعایت موارد مذکور)
    •           بررسی و شناسایی مشکلات موجود در زمینه حقوق گیرندگان خدمت و ارائه راهکارهای مناسب
    •           فراهم‌سازی زمینه مناسب جهت تحقق حقوق گیرندگان خدمت در بیمارستان
    •           اطلاع‌رسانی در خصوص کلیه خدمات قابل ارائه و فرآیندها به نحو مطلوب و مناسب به بیماران
    •           پاسخگویی به سوالات و چالش های اخلاقی گروه های پزشکی و پیراپزشکی و کارکنان بالینی
    •           رضایت‌سنجی از بیماران و مراجعین و تلاش در جهت ارتقاء رضایت گیرندگان خدمت
    •           بررسی شکایات ثبت شده در کمیته و ارائه راهکارهای اصلاحی
    •           پیگیری اجرای استانداردهای اعتباربخشی مرتبط
    •           تصمیم‌گیری در خصوص تشویق و تنبیه کارکنان در خصوص مسایل اخلاق حرفه ای
     
نظرات شما
captcha refresh