واحد انفورماتیک



مسئول واحد IT :  مهندس هادی دمان
                               کارشناس ارشد مهندسی کامپیوتر
                                مدیریت سیستم های اطلاعاتی





شرح وظایف واحد IT:
  • ارائه خدمات در واحدهاي تابعه در زمينه مهندسي نرم افزار و سخت افزار رايانه اي و مطالعه و بررسي مستمر براي شناسايي نيازهاي حوزه، طراحي و اجراي نظامهاي اطلاعات مديريت با استفاده از نرم افزارها و سخت افزارهاي مناسب، بررسي و ارزشيابي عملكرد نظامهاي رايانه اي موجود و طراحي و اجراء روشها و مراقبت و نظارت بر اجراي برنامه هاي رايانه اي
  • کنترل و ارسال اطلاعات کلیه بیماران بستری از HIS به سامانه سپاس مربوط به وزارت بهداشت.                                                                                                                                               
  • هماهنگ كردن برنامه هاي واحد تحت سرپرستي به خط مشي سازمان مربوط
  • مطالعه وارزيابي پيشرفتهاي حاصله در زمينه فناوري سخت افزار ونرم افزار به منظور ارتقاي سطح كارايي واحد مربوط
  • ارائه نظرهاي مشورتي درمورد سيستم طرح شده به مراجع زيربط
  • بررسي وتاييد تقاضاهاي رسيده از نقطه نظر فني وامكانات موجود براي ارائه خدمات مربوط.
  • اظهار نظر درمورد سيستمهاي طراحي شده با امكانات سخت افزاري ونرم افزاري موجود.
  • پيش بيني احتياجات واحد سازماني در زمينه نيروي انساني ،تجهيزات و تسهيلات مورد نياز واقدام درجهت تامين آنها
  • اجرا وبكارگيري آخرين يافته هاي فن آوري اطلاعات به منظور ارتقاي توانمندي واحد مربوطه .
  • نظارت بركاربرد مناسب فناوري اطلاعات درواحد مربوطه به منظور بهره وري سيستم.   
  • برنامه ريزي لازم در خصوص نگهداري واستفاده بهينه از امكانات.
  • شركت در كميسيونهاي و سمينارهاي مربوطه.
  • مطالعه واظهار نظر در خصوص طراحي وپياده سازي سيستمهاي كاربردي.
  • اظهار نظر درخصوص نوآوريها وطراحيهاي جديد فن آوري اطلاعات.
  •  
  • تهيه گزارشات مورد نياز براي مقام بالاتر.
اختيارات و مسئوليت ها :
الف - حوزه نرم افزار

 
  • مطالعه، طراحي و پياده سازي نرم افزار هاي كاربردي
  • نصب، راه اندازي و آمــــــوزش نرم افزارهاي كاربردي تدوين شده
  • نصب، راه اندازي و آموزش كاربران و كارشناسان براي استفاده از نرم افزارهاي پياده سازي شده
  • شناسايي و تشخيص نيازهاي نرم افزاري حوزه از طريق مطالعه سيستماتيك و مستمر و تهيه و تدوين گزارشهای تحليلي همراه با ارائه راه حلهاي اجرايي
  • ارائه خدمات پشتيباني در زمينه نگهداري و رفع اشكال و به روز رساني برنامه هاي نرم افزاري در دست اجرا
  • نظارت بر طراحي و اجراي نرم افزار های طرا حی شده و همكاري با طراحان طرف قرارداد به منظور حصول اطمينان از اجراي صحيح مفاد قراردادهاي منعقده
  • نظارت، ارزشيابي و كنترل پروژه هاي طراحي نظامهاي رايانه اي كه توسط پيمانكار به انجام مي رسد
  • بررسي نيازهاي نرم افزاري مورد نياز واحدهاي مختلف و ارائه نظارت مشورتي براي خريد يا سفارش خريد آنها
  • تهيه و حفظ و نگهداري مستندات نرم افزارهاي طراحي يا خريداري شده به منظور مراقبت و پشتيباني بهتر از سيستمهاي در دست اجراء
  • تهيه تدوين و اجراي برنامه هاي آموزشي براي مديران، كارشناسان و عموم كاربران جهت استفاده بهتر و موثرتر از نظام رايانه اي
  • نظارت بر پشتیبان گیری دوره ای از داده های مهم مربوط به نرم افزارها
  • فراهم سازی بستر استفاده از منابع نرم افزاری شبکه ازقبیل نصب و راه اندازی نرم افزارهای مورد درخواست کاربران با درنظرگرفتن نیاز واقعی آنها جهت جلوگیری ازترافیک نرم افزاری در هر سیستم (قراردادن پکیج نرم افزارها در سرور)
  • نیازسنجی نرم افزارهاي تحت شبكه حوزه مربوطه و اعلام آنها به مديريت فناوري و ارائه مشاوره های لازم دراین خصوص به مرکز در جهت تهیه ، آماده سازی و ارتقاء نرم افزارهای مورد نیاز
  • ارتباط مستمر با شركتهاي طرف قرارداد واحد و رفع اشكالات و نيازهاي كاربران
  • ارائه مشاوره براي استفاده بهينه از نرم افزارها
  •  
  • رفع آلودگيهاي ويروسي بوجود آمده در كامپيوترهاي اداري
 
ب – حوزه شبكه:
  • ارائه راهکار های نوین جهت ارتقاء شبکه
  • ارائه خدمات پشتيباني در زمينه نگهداري برنامه هاي نرم افزاري در دست اجراء
  • راه اندازي سرور هاي مور نياز واحد
  • پشتيباني شامل رفع مشكلات احتمالي سرور و تهيه نسخ پشتيبان
  • ارتقا سرورهای محلی به منظور بهينه سازي ارائه سرويس به كاربران
  • اقدام درجهت اتصال و یا انفصال کامپیوترهای موجود در حوزه بنا به نیاز و فراهم نمودن مقدمات لازم و انجام تنظیمات مربوطه منطبق بر فرآيندهاي موجود.
  • برطرف نمودن اشكالات كاربران در استفاده از سرويسهاي شبكه بیمارستان طبق فرآيندهاي موجود
  •  
  • حفظ امنيت فيزيكي محيط اتاق سرور- دما و دقت در عبور و مرور ها
 
ج - حوزه سخت افزار
  • بررسي نيازهاي سخت افزاري مورد نياز واحدها و تشخيص و تعيين چگونگي رفع نيازها با استفاده از امكانات موجود و ارائه نظارت كارشناسي براي خريد يا سفارش خريد آنها
  • نصب و راه اندازي سخت افزار مورد نياز كاربران و كارشناسان براي استفاده از نرم افزارهاي طراحي شده
  • ارائه خدمات پشتيباني فني براي نگهداري و تعمير تجهيزات و وسايل سخت افزاري به طور مستقيم از خدمات متمركز و ياخدمات فني خارج از بیمارستان
  • تهيه، نصب و پشتيباني كليه تجهيزات فعال و غير فعال
  • طراحی و تدوین گردش کار واحد جهت جلوگیری از اتلاف وقت نیرو ها
  • تهیه بر چسب و شناسنامه فنی سخت افزار جهت کلیه سیستم ها و تشکیل پرونده جهت دسترسی سریع
  • سرویس دوره ای سخت افزار حوزه طبق فرآيند مربوطه
  • رفع اشکالات و موارد پیش آمده در هر سیستم و لوازم جانبي و نصب سيستم عامل و درايوها